Om afregning af depositum – efter fraflytning
Få rådgivning og hjælp, når du har problemer i forhold til dit lejemål.
Bliv medlemDer er ikke faste frister for den endelig afregning
Udlejer skal overholde tydelige regler for at fremsætte istandsættelseskrav, men ikke for den senere endelige økonomiske opgørelse.
Fik du krav i forbindelse med et fraflytningssyn eller ved brev, som du ikke kan acceptere, skal du reagere på det. Det er ikke nok at reagere mundtligt, der skal protesteres skriftligt. Det vil ofte også være fornuftigt at inddrage os i sagen.
Striden kan indbringes for huslejenævnet, uden at det giver sagsomkostninger.
Et depositum står som sikkerhed for lejebetaling, forbrug (vand og varme) og istandsættelse ved fraflytning.
Specielt forbrugsafregning kan være et problem, da dette misbruges af mange ejere til at tilbageholde depositum urimeligt længe.
Udlejers dokumentation for udgifter til udførelse af arbejder, som en lejer skal betale for, skal normalt være fra momsregistrerede firmaer. Specifikationerne skal passe med fraflytningsrapporten. Udfører en udlejer selv arbejdet, vil den timeløn, der kan kræves, være væsentligt lavere.
De arbejder, der fremgår af regningerne, bør også faktisk være udført. I praksis accepteres det dog som regel, at det er tilstrækkeligt, at udlejer alene indhenter et tilbud på arbejdets udførelse og anvender tilbuddet som dokumentation.
Der er i lovgivningen for privat udlejningsbyggeri ikke sat en frist i loven for, hvornår en udlejer skal komme med den endelige afregning af depositum.
Her er reglerne anderledes for de almene boligorganisationer.
Med er det en privat, og er der urimeligt længe, så ryk – og er det ikke nok, så kan du med hjælp fra os fremtvinge det. Om nødvendigt ved en via en huslejenævnssag. Det giver mulighed for at få sat et punktum og en frist, der ikke kan springes.
Vi har mange sager af den art, og har sædvanligvis gode resultater. Særligt der, hvor det er ret klart, at udlejer prøver at undgå en afregning, der tydeligvis bør ske.
Hvis du er medlem
Skal vi hjælpe et medlem i en flyttesag, vil vi gerne have ting som dette:
- Oplysning om datoer for opsigelse, faktisk fraflytning, syn mv.
- Kopi af lejekontrakten
- Kopi af synsrapport – hvis den er fremkommet
- Kopi endelig flytteopgørelse, – hvis den er fremkommet
- Din beskrivelse af de punkter i flyttekravene, som du finder urimelige.
- Evt. nogle få fotos (helst digitale), der giver et indtryk af boligen, hvis du har sådanne.
Fortvivl ikke. Hvis du ikke har de ting, der nævnes. Måske findes de slet ikke. Så hjælper vi også.