Bliv medlem
Bliv medlem

Blækhuset i Aarhus

Beboerrepræsentationens kamp mod fejl og dårlig kommunikation

Midt i Aarhus ligger Blækhuset, som er en nyopført ejendom med lejelejligheder og en moderne facade. Ejendommen ejes af udenlandske interesser faciliteret af ejendomsinvesteringsselskab Patrizia, mens den daglige drift varetages af DEAS, som administrator og ejendomsforvalter.

Bag murerne gemmer der sig en række problemer for lejerne, da ejendommen, er præget af dårlige byggeløsninger, hvor ingen af de involverede parter – vicevært, administrator eller ejer – påtager sig ansvar for de problemer, som opleves af lejerne. Som en reaktion på problemerne valgte Elisabeth og to andre beboere i foråret 2024 at oprette en beboerrepræsentation og blive tilknyttet Danske Lejere.

Fejl og mangler i Blækhuset

Flere af lejerne oplever, at de valgte byggeløsninger ikke er velegnede til beboelse og ikke lever op til de forventninger, man kunne have haft til nyopførte lejelejligheder. Elisabeth fremhæver flere konkrete problemer, der kunne have været undgået, ved at der var blevet truffet nogle bedre valg, da ejendommen blev bygget.

En af de problemer vi har, er vores badeværelsesdøre. Dørene er de billigste, du kan få og er ikke egnede til vådrum. Oftest krakelerer lakken på døren af, og så bliver vi opkrævet flere tusinde kroner for at få udskiftet døren ved fraflytningen. Derudover har vi også fået installeret brandalarmer i alle lejligheder, der ikke kan tages ned og aktiveres spontant,” siger hun.

Blækhuset ved havnen i Aarhus. Jeanette er beboerrepræsentant i ejendommen.

Manglende ansvar

Elisabeth har ofte henvendt sig til administratoren hos DEAS vedrørende de problemer, hun oplever, men enten har hun ikke fået et svar, eller også er hun blevet mødt med modstand og diskussion i stedet for løsninger.

Vi er gået fra at have en administrator, som aldrig har svaret på mine beskeder til at have fået en administrator, som elsker at diskutere i stedet for at løse problemerne. Det virker som om, at de bruger en intimideringstaktik,” siger hun

Jørgen Dyrholm Jensen, direktør hos Danske Lejere, forklarer, at den kommunikationsform, Elisabeth oplever, ikke er tilfældig.

Lejerne udsættes for denne form for kommunikation, fordi ejerne kun ser Blækhuset som et finansielt stykke værdipapir, og har ikke sjælen med sig i at forholde sig til, hvordan lejerne bor. Når lejerne oplever en uhensigtsmæssig dialog med administratoren, skyldes det, at DEAS er hyret af investorerne til at minimere driftsomkostningerne for at kunne maksimere afkastet til investorerne,” forklarer han.

Styrke og sammenhold – beboerrepræsentationens rolle

For at få problemerne løst har lejerne nu fået en beboerrepræsentation og blevet tilknyttet Danske Lejere. For Elisabeth betyder det meget at have en beboerrepræsentation, da hun og hendes naboer nu er sammen om problemerne. Og ved at være tilknyttet Danske Lejere er de blevet klogere på deres rettigheder, samtidig med at de har fået nogle gode redskaber til at håndtere problemerne med ejer, vicevært og administrator. 

Ved at have en beboerrepræsentation kan vi sende et signal om, at vi lejere står sammen og er interesserede i at hjælpe hinanden. Det betyder også, at vi kan dele erfaringer og støtte hinanden, især når det kommer til de problemer, vi står overfor. Fra Danske Lejere har vi fået konkrete redskaber til at håndtere de udfordringer, vi møder. Fx har vi lært, at vi ikke skal underskrive en fraflytningsrapport, hvor vi erklærer os enige i de ting, som de fra ejerens side ønsker at udbedre. Derudover er det rart, at vi, der har spørgsmål, altid kan sende en mail eller ringe til Danske Lejere og faktisk få rådgivning fra nogen, der ved noget om det”, siger hun.

Se også: Beboerrepræsentation – en manual

Danske Lejere hjælper beboerrepræsentationen

Torben Harck, jurist hos Danske Lejere, sidder til daglig og rådgiver beboerrepræsentationen og lejerne i Blækhuset og kan nikke genkendende til de problemer, som Elisabeth beskriver.

Han forklarer, hvordan Danske Lejere hjælper lejerne i Blækhuset. 

Vi har arbejdet sammen med beboerrepræsentationen om at påpege problemerne og presse udlejer til at tage ansvar. De problemer, lejerne oplever med badeværelsesdørene, synes vi er urimeligt, da det ikke er lejernes ansvar, at dørene ikke kan holde til almindelig brug. Efter vi har gjort udlejer opmærksom på denne urimelighed, har vi set færre sager, hvor udlejer har opkrævet betaling for skader på dørene ved fraflytning”, siger han og tilføjer.  ”Vi rådgiver lejerne til at informere udlejer om problemer med dørene i løbet af lejeperioden og ikke kun ved fraflytning. Det kan være afgørende for sagen, at lejerne dokumenterer skaderne med billeder og beder om udbedring, mens de stadig bor i lejligheden. Brandalarmerne har vi, efter en længere dialog med udlejer, endelig fået udskiftet, og siden da har der ikke været problemer. Det viser tydeligt, at problemet ikke lå hos lejerne, men i selve installationen.”